2019: Door Scandinavië en de Lofoten.

Frederica Harbour.
Gränna, Sweden
Nice Overnightstay.
Sweden
With Elevator till -200mtr.
Map Wilderness Road.
Vestfjorden, Lofoten
Entering Harbour.
Skutvik, Norway
Bad Weather, lots of water.
E6, Norway
Campersite Hodenhagen.
Germany

Reisperiode:
3 augustus t/m 4 september 2019.
Onze route ging via Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen

Het hoofddoel van deze reis was de eilandengroep Lofoten aan de westkust van Noorwegen te bezoeken. In totaal zijn we 33 dagen onderweg geweest en hebben we 7165 km gereden. Slechts 2 nachten moesten we betalen voor een overnachting. We hadden dit keer veel regen, meer dan andere reizen in Scandinavië . De temperaturen waren wisselend, 4 dagen tussen 11-14°C, 14 dagen 15-19°C en 15 dagen 20-26°C. Wat betreft de overnachtingen hebben we zoals gewoonlijk veel in het “wild” overnacht of op een aangewezen Camperplaats die daar ook gratis zijn. Gebruik makend van de bekende camperapps en het voordeel als je selfsupporting bent met je camper, kun je deze gemakkelijk vinden. Wij willen in principe niet op een plek staan met veel servicemogelijkheden, waar zelfs openbare toileten en/of douche’s zijn. Dan kun je beter op een camping gaan staan, niet ons ding. Onderweg doen we de service op de daarvoor bestemde plaatsen, die je ook in de apps kunt vinden of bij tankstations. We hebben genoten van de vrijheid, de natuur en de landschappen maar ook van de mooie Scandinavische luchten.

Week 1:
We reden de 1e week via Duitsland en Denemarken naar Zweden.

De eerste nacht verbleven we in Sittensen onder Hamburg (328 km in 5 uur). Het bleek onderweg zeer druk, maar de overnachting is op een mooi aangelegde CP (Camperplaats) in een mooie woonwijk bij een oude watermolen met een mooi park. Er was van alles te zien zoals een stelletje dat met familie op de foto ging vanwege een trouwerij. We zagen ook de F1 Qualificatie F1 Hongarije, met Max op Poleposition! Na het eten een heerlijk Italiaans ijsje gehaald slechts 100 mtr verderop. We overnachten nog bij Frederica (313km). De CP lag op een grasveld direct aan de kade van de haven. Er werd daar veel gevist en ook veel gevangen. Prima gratis CP geen service. We zagen een spannende F1 Race en hebben ons afgekoeld met een softijsje.Vandaar door naar Odense op het eiland Funen (54km) waar we twee nachten bij onze vrienden Henni en Niels hebben gestaan bij hun huis. Samen hebben we die dagen Odense en het eiland Funen verkend. Het was gezellig en erg leuk en hebben alle moeite gedaan om ons rond te leiden. Odense, de stad van Hans Christiaan Andersen. Vandaar ging het naar Zweden , over de Grote Belt brug en de Ferry naar Helsingborg. We overnachten op een CP bij een grote camperdealer in Orkelljunga, waar je ook met caravans voor 50 SEK €4,80 een overnachting mag maken op een mooi aangelegd veld. Zeker 30 campers en caravans die nacht. Tevens servicepunt voor water en toilet. We reden die dag 270km en waren daar om 16:00. Het was wisselend weer maar 24°C. Via Gränna, het stadje van de bekende zuurstokken en wat aan het Vättern meer ligt, reden we naar Zinkgruvan in de buurt van Askersund (350km). Maar eerst moesten er natuurlijk wat speciale zuurstokken gekocht worden voor de kleinkinderen in Gränna. Aangekomen in Zinkgruvan stonden we op en heel mooie CP, gratis maar met een spaarpot om een bijdrage in te doen. Een mooie omgeving waar 4 campers hebben overnacht. Op slechts 1,5 km van onze CP lag een oude mijn waar men zinkerts delfde. Daar wilden we de volgende ochtend heen, onder leiding van een gids zijn we in de zinkmijn afgedaald met een mijnlift tot 200 meter diepte. Een uur zijn we beneden geweest en kregen uitleg over de mijn. Er werd voornamelijk zinkerts gedolven maar ook lood, koper en zilver. De diepste mijngangen gaan tot 1300 mtr en zijn totaal 400 km lang. Het leuke was dat wij alleen waren en dus eigenlijk een privé gids hadden! Een heel mooie ervaring. Na de excursie reden we naar Lidesberg (104km) nog steeds mooi weer, zon en 23 C.De volgende dag sloeg het weer om. We reden over de E45 richting Falun (147km) maar onderweg één grote fikse regenbui de hele dag door. We stonden die nacht bij Stora Kopparberg op een CP aan een meer in de buurt van Falun. Het was inmiddels droog geworden en hebben -Pankak- gemaakt oftewel pannenkoeken… Die week was het weer voor ons prima; wolken, zon temperaturen tussen 18 en 24°C. Alleen de route naar Falun was een regendag 15°C.

Week 2:
De afgelopen week stond in het teken van water. Rivieren, meren, watervallen, plassen water en regen.

Van sproeiregen tot plaatselijk pittige regenbuien. Maar na regen komt zonneschijn en ook dat hebben we gehad. We hebben een heel mooie route gereden met een omweg (Wilderness Road) van Strömsund naar Vilhelmina en via Jokkmokk naar Kiruna. Deze route was weer zeer de moeite waard. In Strömsund deden we boodschappen en hebben de service uitgevoerd, diesel tanken, vuilwater legen, verswater vullen , toilet legen. In Alanäs (172 km) stonden we aan het begin van de Wilderness Road. We stonden hier voor de overnachting aan het meer, een ruime open plaats. Er stonden maar 4 campers. Het is een gratis CP met allerlei voorzieningen; twee droogtoiletten, sauna huisje, huisje met haardhout voor kampvuur, afvalbakken, picknick tafels, vissteiger en drinkwater aansluiting! Het was met 20°C aangenaam, veel zon met tussendoor bewolking. Van Strömsund tot Vilhelmina is de Wilderness Road ongeveer 370 km een route door de ruige natuur met meren, watervallen en bergen. Wij hebben deze route eerder ook in 2013 gedaan, het was toen net slecht en vooral koud weer… Nu is het de laatste dagen ook regelmatig aan het regenen maar niet koud ongeveer 18 – 19°C.

Onderweg zijn we van de Wilderness Road afgegaan. We reden 30 km over een zand/gravelweg naar de waterval Hällingssåfallett en dezelfde weg weer terug. Ondanks de motregen die de hele ochtend viel zeer de moeite waard. Op de hoogvlakte Stekenjokk 876 mtr stonden we voor een overnachting met meerdere campers ruim uit elkaar. Er was een laaghangende bewolking en het regende, dus even geen uitzicht over de bergen met sneeuwresten. Het was een koude nacht 5°C. De volgende dag reden we eerst naar Fatmomakke een oud Samen kerkdorp in de bergen. De Sami uit Lapland kwamen hier naar de kerk en verbleven in de houten Tipi-achtige hutjes. We reden langs de traptreden waterval, Trappstegs-forsama een plaats die je in veel folders zult terugzien. Daarna reden we verder naar het Noorden waar we overnachten in Moskosel, een overnachtingsplaats bij een oude niet meer voor verkeer in gebruikt zijnde brug over een wilde rivier de Piteälven. Er lagen heel veel elandenkeutels rond de brug. Bij Jokkmokk zijn de Poolcirkel zijn gepasseerd en hebben 1 nacht op Camping Arctic Camp gestaan om kleding te wassen (wasmachine en droger). We stonden op een mooie rustige plek direct aan het meer met een kampvuurplaats. Onderweg naar Jukkasjarvi zagen we meerdere keren rendieren, die eigenwijs een tijdje midden op de weg bleven staan. Voor een overnachting vlak voor Kiruna bij Laxforsen stonden aan het water in een mooi bosperceel. De zon scheen inmiddels vanaf vertrek uit Jokkmokk. We bezochten de plek van het beroemde IJshotel, echter deze wordt half oktober pas weer opgebouwd. Ook daar in de buurt kun je bij Esrange Space Center komen. Daar zijn de eerste Europese satellieten gelanceerd. Jammer genoeg mag je niet op het terrein zelf komen. Er is wel een klein bezoekers centrum. In Kiruna, de stad van de ijzererts, zie je dat ze complete stad aan het verplaatsen zijn. Oude woonwijken moeten letterlijk wijken voor de mijnindustrie. We hebben vlakbij het vliegveld een Big Car Event bezocht. De Zweden en Noren zijn gek op dikke Amerikanen… Heel mooi om te zien. Maar wij hadden geen Zweedse Cash en de BetaalApp Swish wordt alleen maar door Zweden gebruikt. Daardoor mochten we gratis parkeren en ook nog gratis naar binnen! Als dank een paar blikjes bier achtergelaten. De nacht stonden we Pessisjokka net boven Kiruna, Deze CP ligt aan de weg naar Narvik. In de avond heel veel regen en zware bewolking.

Week 3:
We lieten Zweden achter ons en reden naar Noorwegen.

onderweg naar Narvik kwam de zon ook weer door en het werd 21°C. Die week toerden we vooral door de Lofoten, een eilandengroep met heel specifieke bergen voor de kust van Noorwegen en tevens ons hoofddoel van deze reis. In de buurt van Lødingen stonden we tijdens lunch, ook omdat de Wielerwedstrijd Arctic Race of Norway 2019 langs kwam en wij van de weg af moesten zijn. Het was prima weer, het leek of je in Frankrijk was! De meest Noordelijke punt van onze reis was Andenes op de Noordelijke Lofoten (Vesterålen) 69°33’ N. Onderweg hadden we via internet een Walvis Safari geboekt in Andenes. Daar zouden we op Walvis Safari gaan als het weer het toeliet. De verwachting was onrustig weer. Het ging door en we gingen met behoorlijk zwaar en mistig weer op zoek naar walvissen. Er werden behoorlijk wat mensen zeeziek waaronder ikzelf. Een aparte gewaarwording… Ook is men verder uit de kust gegaan dan men normaal doet, nu 36 km uit de kust waar een diepte is van 2000 mtr. Uiteindelijk hebben we drie potvissen gezien. Een imposant gezicht. We reden aan de westzijde van het eiland Andøya weer naar beneden en staan in Sortland op een plek in de haven. Een behoorlijke drukte en rumour in die haven. Onderweg langs de kustweg van het eiland zagen we een viskwekerij in het fjord. We stonden op een mooie picknickplaats direct aan het water. Bij de Esso hebben volledige service gedaan ook de LPG (koken en verwarmen) weer bijgetankt. In het Havenplaatsje Svolsvær, geluncht en rondgelopen. Wel 8 tunnels gereden die de verschillende eilanden met elkaar verbinden. De langste was 6 km en de kortste was 1100mtr. In de tunnels zijn passeerplaatsen gemaakt. Onderweg tussen de bewolking door begon het te stoppen met regenen. Mooie uitzichten in de fjorden. We stonden alleen op een camperplek bij een vogel observatietoren, die 150 mtr van onze overnachtingsplek lag. De zon scheen weer sinds 17:00 de hele dag had het verder geregend. We bezochten een oud origineel vissersdorpje Nusfjord ingeklemd tussen bergen. Het water is kraakhelder, je kon 2 mtr diep de bodem zien! We zagen veel gedroogde stokvissen (in de lucht gedroogde kabeljauw) een delicatesse schijnt het te zijn… Ook stonden we bij het bekende plaatsje Hamnøya op de brug, zeer velen zijn ons daar voor geweest. Op een grote Parkeerplaats naast het Lofotr Viking museum in Bøstad hebben we overnacht, allemaal toegestaan. Het was de hele dag prachtig weer, vanaf 17:00 bewolkt en werd het kouder. We bezochten het museum, de volgende dag en het was zeer de moeite waard. Via het zuidelijkste puntje van de Lofoten, Moskenes reden we naar deFerry van Svolvaer De tocht tot Skutvika het vaste land Noorwegen duurde 2h15m. We hadden een tussenstop op het eiland eiland Skrova waar we o.a. 3 zeearenden zagen vliegen. Ook zagen we nog een zeilboot uit NL n de haven liggen. We overnachten weer aan een meer bij, maar het was niet mogelijk buiten te zitten. De dag erop reden we langs Arctic Circle Center 66°33’N waar we overnachten met zeer slecht weer harde wind en veel regen.

Week 4.
De week die volgde reden we door Noorwegen en onderlangs Oslo weer naar Zweden.

Doordat het zo waaide en hevig regende hebben we niet de mooiste kustweg (weg nr 17) van Noorwegen gereden, maar zijn de Noordkaap route gaan rijden. Wat enorm opviel is dat de wegenbouwers van Noorwegen Gouden Tijden doormaken. Het lijkt wel of het hele land op de schop wordt gezet. Nieuw asfalt, bredere wegen, compleet nieuwe wegen, nieuwe bruggen en veel nieuwe tunnels in aanleg. De Noordkaap route zal straks een stuk sneller gaan, maar geef mij maar de charme van de oudere routes i.p.v. snelwegen. Maar het mindere weer trok met ons mee, daardoor wat meer zijn doorgereden. We staan in het wild bij Nammskogan en sinds een tijdje kunnen we na het eten weer buiten zitten. Het is droog en de temperatuur goed te doen. Ik kocht een mooi bijltje bij de Biltema en dit is nu standaarduitrusting in de camper. Het hout was nog wel nat maar het vuur was aan. Leuke plek aan het water met hoogte verschillen en tamme eenden maar ze werden geen Pekingeend. Het was de 1e mooie zonsondergang in deze vakantie. Bij Inderøy stonden we op een mooi plek en een ander uitzicht. Het graan wordt hier gemaaid en we kijken over een Trondheimersfjord heen. Die dag was het prachtig weer 25°C na al die regen wel weer lekker, maar het hoeft niet warmer voor ons. Wat inkopen gedaan in een groot Shopping center waaronder een nieuwe rugzak voor de helft van de originele prijs. Dat vinden we ook leuk. In Oppdal hebben we geluncht en wilden op een berg overnachten op 1300 mtr. Maar door de harde wind en open vlakte op de top deinde de camper nogal en zou het onaangenaam slapen worden. Daarom reden we 8 km terug om aan een riviertje te gaan staan. Onderweg zagen we een Millitair Camp met o.a. Polar Mobils voor de Winterperiode. De volgende dag kwamen we aan in het plaatsje Hjerkinn. De dag begon met zon en weer een temperatuur tot 25°C. Toen we bijna bij onze overnachtingsplaats aan kwamen begon het behoorlijk te waaien met behoorlijke bewolking. Korte broek uit lange broek aan! We stonden op hoogvlakte van 925 mtr direct aan een snelstromend riviertje. Ook groeit hier het z.g. IJslandsmos volop. Op verzoek ging ik pannenkoeken bakken. We bezochten een mooi plekje bij de Ridderspranget waar een legende over gaat. Ooit zou een ridder met zijn geliefde de sprong over de nauwe rotsen hebben gewaagd. Het is niet goed afgelopen. Daar maakte ik een paar opnames en ook in het bos van het mooie IJslandse mos dat op dat moment zo mooi, heel zacht groen kleurde. Je zag het volop zelfs op de kale berghellingen. De route ging verder mooie uitzichtspunten naar beneden in de dalen. We kwamen van de hoogvlakte weg nr 51 op 1380 mtr. Afwisselend hevige regen of felle zon ertussen door. Dit keer troffen we geen kuddes rendieren, wel 2 Elanden maar ik was te laat voor een foto. We reden door naar het wintersportplaatsje Geilo en deden daar inkopen en lunchten. Vandaar reden we over de wegnr 40 naar een oude zilvermijn bij Kongsberg. Het is nu een museum. Om de drukte in Oslo te vermijden reden we onderlangs Oslo bij Drammen door de Oslofjordtunnel van 8 km naar Tanumshede in Zweden.

Week 5.
Via Zweden, Denemarken en duitsland weer huiswaarts.

Bij Tanumshede net over de grens in Zweden hebben we op een CP overnacht, direct bij bijzondere rotstekeningen. Daarvoor deden we bij een heel groot koopcentrum onze boodschappen. Op de P voor campers bij dat centrum hebben die middag de Kwalificatie F1 van Spa bekeken. We wilden met de Ferry van Göteborg naar Frederikshaven. Maar eerst moesten we nog wat boeken. We gingen die middag naar een havenplaatsje Hovås net onder Göteborg. Daar boekten we ook telefonisch de overtocht van Stena Line Gotenburg – Frederikshaven. Daarna keken we nog de F1 race van spa en na het eten zijn we in de avond naar de Ferry gereden. Dit omdat we daar maandagochtend uiterlijk 07:15 moesten zijn. Goed dat we dat deden het vinden was lastig en kostte behoorlijk wat tijd. Op de P bij de Ferry konden we overnachten en we waren niet de enigen. De dag erop gingen we met de Jutlandica naar Frederikshaven (DK). Bij een boer in Nørre Snede midden in Jutland overnachten we. Deze boer is zelf ook een enthousiast camperaar en heeft een plek op zijn erf ter beschikking gesteld voor mede camperaars. Heerlijk rustig, we staan op moment nog alleen en in de Zon. Vervolgens in Flensburg (Duitsland) stopten we voor de lunchpauze en hebben gewinkeld bij CITTI-Park Flensburg. Een mooie gratis camperplaats met Service plek, ruime plaatsen en tegenover deze plek het grote winkelcentrum. Eerder in 2017 op deze plek overnacht, en prima te doen. Onze laatste overnachting van deze reis met de camper was in Hodenhagen. Een mooie rustige gratis CP met de nodige oefen apparaten voor een Workout. De dag erop kwamen we weer thuis en waren eind van de dag in Zutphen.